سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل دفتر دیده است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

صفحات اختصاصی
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :0
کل بازدید :15851
تعداد کل یاداشته ها : 23
103/2/14
4:5 ع

فرهنگ امانت داری در آموزه‌های اسلامی

امانت داری کتابخانه شهری

رهروان ولایت ـ فرهنگ امانت داری در آموزه‌های اسلامی

یکی از زیباترین آموزه‌های فرهنگ اسلامی توجه به امانت داری و حفظ اموال و دارایی‌های دیگران است که در اختیار افراد قرار داده شده است. خداوند متعال در قرآن مجید مى‏‌فرماید:«انَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ انْ تُؤَدُّوالْاماناتِ الى اهْلِه؛[نساء/58] همانا خداوند به شما فرمان میدهد که امانت‏ها را به اهل آن بدهید».

 امام صادق (علیه السلام) فرمود:«انَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ یَبْعَثْ نَبِیّاً الَّا بِصِدْقِ الحدیثِ وَاداءِ الْامانَةِ الَى الْبِرِّ وَالْفاجِر؛[1]خداوند هیچ پیامبرى را بر نیانگیخته، جز براستگویى و اداى امانت به نیکوکار و بدکار»

امام باقر(علیه السلام) فرمود:« ثَلاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ لِاحَدٍ فیهِنَّ رُخْصَةً: اداءُ الْامانَةِ الَى الْبِرِّ وَالْفاجِرِ ... ؛[2]خداوند اجازه ترک سه چیز را به هیچ کس نداده: یکى رد امانت (به صاحبش) مى‏باشد چه نیکوکار باشد چه بدکار ...».

امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: سوگند مى‏ خورم که لحظه‏اى قبل از وفات پیامبر (صلی الله علیه واله و سلم) سه بار از او شنیدم که فرمود:

 «یا ابَاالْحَسَنِ ادِّ الْامانَةَ الَى الْبَرِّوَالْفاجِرِ فیما قَلَّ وَجَلَّ حَتَّى فِى الْخَیْطِ وَالْمَخیطِ؛[3] اى على! امانت را به نیکوکار و بدکار پس بده، کم باشد یا زیاد، حتّى نخ و سوزن».

همچنین آن حضرت در یکى از وصیتهایش فرمود:«ادُّوا الْاماناتِ وَلَوْ الى قَتَلَةِ الْانْبِیاءِ؛[4] امانتها را رد کنید، گر چه به قاتلان پیامبران باشد».

انواع امانت:

در فـرهـنـگ اسـلام امـانـت به دو چیز اطلاق می شود: الف) امانت الهی  ب) سپردن مال نزد دیگران.

الف) امانت الهی:

خداوند متعال در سوره مبارکه احزاب آیه 72 می فرماید:

«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً؛[احزاب/72]ما امانت [الهى و بار تکلیف‏] را بر آسمانها و زمین و کوه‏ها عرضه کردیم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و [لى‏] انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود.»

علمای علوم قرآن و تفسیر درخصوص این آیه شریف نظرات فراوانی ابراز داشته‌اند و مقصود از امانت را در آیه مصادیق متعددی بیان کرده‌اند. به گفته محققین تفسیر نمونه می‌توان گفت امانت الهى همان«تعهد و قبول مسئولیت» است.

بنابراین آنها که امانت را صفت اختیار و آزادى اراده دانستند به گوشه‏اى از این امانت بزرگ اشاره کرده‏اند، همانگونه آنها که آن را تفسیر به« عقل» یا« اعضاء پیکر» « فرائض و واجبات» و یا« تکالیف به طور کلى» تفسیر نموده‏‌اند هر کدام دست به سوى شاخه‏اى از این درخت بزرگ پربار دراز کرده، و میوه‏اى چیده‌‏اند.[5]

ب) مال سپرده شده:

مـنـظـور از مال سپرده شده، اموال و دارایی ها و احیانا اشیایی اسـت کـه بـه انسان امانت داده می شوند و او باید از این امانت هـا به نحو احسن نگه داری کند. به چند نمونه از انواع امانت از نوع مال سپرده شده اشاره می شود. 1-نـامـه هـا و پـیـغـام ها. 2-اجناس و کالاها 3- بیت المال مردم  4-حیوانات 5-زمـیـن

فوائد و آثار امانت داری در زندگی

امانت داری آثار و فـوایـد فردی و اجتماعی بی شماری دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می‌شود:

1. خـشـنودی خداوند:

اینکه خداوند متعال در آیات روح بخش قرآن اولیای خود را در دنیا و آخرت با این ویژگی معرفی می نماید گویایی رضایت خداوند از این صفت اخلاقی و مراعات کنندگان آن است کما اینکه خداوند متعال می فرماید:«وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ وَ الَّذینَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ وَ الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ أُولئِکَ فی‏ جَنَّاتٍ مُکْرَمُونَ؛[معارج/35-32] و کسانى که امانتها و پیمان خود را مراعات مى‏کنندو آنان که بر شهادتهاى خود ایستاده‏اند.و کسانى که بر نمازشان مداومت مى‏ورزند. آنها هستند که در باغهایى [از بهشت‏]، گرامى خواهند بود.»

در روایتی از امام علی(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:«إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا حَبَّبَ إلَیهِ الأمانَةَ؛[6] امام على علیه السلام : هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، امانت دارى را در نظرش محبوب گرداند.»

2. جلب اعتماد و اطمینان مردم:
یکی از ویژگی های مشهور رسول اکرم(صلی الله علیه واله و سلم): خصوصت امانت داری ایشان بود به طوری که مشرکین مکه به واسطه این خصوصیت اخلاقی به ایشان اعتماد می کردد و در سفرهای که داشتند اموال خود را نزد ایشان به امنت می گذاشتن علاوه براین به طور تجربی و عقلانی نیز نوعاً مردم کسانی که به امانت داری شهرت  دارند دوست می‌دارند و به آنها اعتماد می‌نمایند.

در روایتی نقل شده است امام صادق علیه السلام به عبدالرحمن بن سیابه فرمود: آیا به تو سفارشی ارزنده داشته باشم؟ او گفت: آری یابن رسول اللَّه صلی الله علیه وآله! امام فرمود: «عَلَیک بِصِدْقِ الْحَدیثِ وَ اَداءِ الاَْمانَةِ تَشْرِک النَّاسَ فی اَمْوالِهِمْ هکذا؛[7] بر تو باد راستگویی و اداء امانت که در این صورت شریک مال مردم خواهی بود. [پس امام دو انگشت خود را به هم چسبانیده و فرمود] مثل این.»

3. وسعت روزی
ازامام على (علیه السلام) در این خصوص نقل شده است که می فرماید:«لامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخیانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ؛[8]امانتدارى روزى مى آورد و خیانت در امانت فقر.»

4. امنیت و آسایش اجتماعی
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در مورد این ره آورد اجتماعی امانت داری در جامعه می‌فرماید: «لا تَزالُ اُمَّتی بِخَیرٍ ما لَمْ یتَخاوَنُوا وَاَدُّوا الاَمانَةَ؛[9] پیوسته امت من در خوشی و راحتی خواهند بود، مادامی که به همدیگر خیانت نورزند و امانتها را ادا کنند.»


  
  

تقلب حرفه ای در کنکور چین

پکن - ایرنا - در حالی که سازمان سنجش و آموزش کشور در ایران هفته جاری اسامی نفرات برتر کنکور سراسری را اعلام کرد، چین روز سه شنبه متقلب ترین فرد کنکوری این کشور را معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، یک دانش آموز چینی به شکل بسیار پیشرفته و حرفه ای قصد تقلب در کنکور سال جاری این کشور را داشت که از سوی پلیس دستگیر شد.

این دانش آموز چینی در جلسه کنکور عینکی به همراه داشت که جلوی آن یک دوربین وصل کرده بود و با نگاه به سوالات امتحان تصویر آن به بیرون ارسال می شد.

رادیو بین المللی چین اعلام کرد فرد گیرنده سوال در بیرون از محل آزمون با دیدن تصویر سوال، پاسخ را با گوشی کوچکی که در قسمت دسته عینک تعبیه شده بود، برای دانش آموز می خواند.

گیرنده و فرستنده این سیستم در یک سکه تعبیه شده بود و دانش آموز این سکه را در جیب خود گذاشته بود .

پلیس چین این روش را یکی از پیشرفته ترین سبک های تقلب دانست که تاکنون با آن برخورد کرده است.

حدود 10 میلیون دانش آموز دبیرستانی چین امسال در آزمون ورود به دانشگاه شرکت کردند که دانشگاه ها توان پذیرش شش میلیون و 500 هزار نفر را دارند.


  
  

وصیت نامه عجیب و حیرت آور پسر 11 ساله دم مرگ

وصیت نامه عجیب و حیرت آور پسر 11 ساله دم مرگ

وصیت نامه عجیب و حیرت آور پسر 11 ساله دم مرگ ، به گزارش پارس ناز هر چند فرزندان کوچک رویاهای بزرگ دارند اما برخی مواقع تصمیماتی می گیرند که از رویای دکتر شدن و پولدار شدن هم بالاتر است.لیانگ یائویی دانش اموز 11 ساله ای است که دوست داشت پولدار شود تا اینده خوبی برای خانواده اش رقم زند.

اما روزگار تصمیم گرفت او را در بین خیلی ها بزرگ نماید.تومور سرطانی بلای جان رویاهای بزرگ او شده بود.به گفته والدینش او همیشه دوست داشت پولدار شود و اینده خوبی برای خود و خانواده اش بسازد.

 

انتشار تومور در بدن لیانگ هوشیاری را از او گرفت و به کما رفت.پزشکان از او قطع امید نمودند.اما لیانگ در یک اقدام انساندوستانه قبلا تصمیم خود را گرفته بود.او وصیت کرده بود کلیه و کبدش را اهدا نماید.

 

او دستور داد بدنش را به دانشگاه پزشکی شنزن چین برده و اعضایش را به بیماران نیازمند اهدا نمایند.او در حقیقت هر چند دکتر نشد اما رویای رفتن به دانشگاه پزشکی را تحقق بخشید و خواست بگوید که کودکان هم می توانند حرکات بزرگی انجام دهند.جنازه او پس از عمل جراحی در میان اشک و ماتم خانواده و کادر پزشکی بدرقه شد


وصیت نامه عجیب و حیرت آور پسر 11 ساله دم مرگ


93/5/19::: 1:16 ع
نظر()
  
  

 

1-رستوران زیر دریایی، جزیره ی رنگالی در کونراد مالدیو


غذای خود را در عمق 5 متری از سطح اقیانوس و بر روی صخره های مرجانی میل کنید. رستوران ایتا که به سبک آکواریوم طراحی شده تنها رستوران زیر دریایی است که کاملاً از شیشه ساخته شده و میهمانان این رستوران می توانند در حین صرف غذا از تماشای مناظر زیر آب به طور 360 درجه، لذت ببرند. منوی غذا ها در رستوران ایتا که در زبان محلی به معنی مروارید است، ترکیبی از غذا های بومی مالدیو و غذا های غربی را ارائه می کند که ایده ی جالب و جدیدی را ایجاد کرده است. صرف غذا در این رستوران تجربه ی منحصر به فردی خواهد بود چرا که حالا انسان درون تنگ ماهی قراردارد 

 

 

2- هتل رستوران گروتا پالازس در ایتالیا 


این رستوران که از دل صخره های آهکی کنده شده منظره ی دریای آدریاتیک را در پیش رو دارد. رستوران گروتا پالازس در پولینانو آماره و در محلی قرار گرفته که مشابه آن در هیچ جای جهان وجود ندارد. این محل قرن ها است که بازدیدکنندگان را مسحور زیبایی خود کرده است.

 

 

3- باغ های قصر مارکیزی در فرانسه 


جاذبه ی اصلی شهر وزاک در ایالت وزاک در فرانسه، قصر مارکیزی و باغ های ان است. مناظر تندیس گونه ی اطراف قصر در اواخر قرن 17 میلادی ایجاد شده است. بر بالای یک دره ی زیبا و در ارتفاع 200 متری هزاران بوته ی شمشاد کاشته شده است. این گیاهان هندسه ی باغ ها و حصار های اطراف مسیر را مشخص کرده، در طول این راه های پر پیچ و خم چندین محل استراحت، کلبه های سنگی و مکان هایی برای تماشای اطراف در نظر گرفته شده است. از سال 1996 و بعد از انجام برخی تعمیرات این باغ ها بروی عموم باز شدند.

 

 

4- آکواریوم یخی در کسنوما در ژاپن 


آکواریوم یخ زده یا "کوری نو سویی زو کوکان" در شهر کسوناما در شمال شرقی ژاپن، 450 گونه ی مختلف از موجودات دریایی را در خود جا داده است. این آکواریوم با ستون های یخی بزرگ و نورهای آبی تزئین شده است.

 

 

5- رستوران آبشار، ویلا اسکودرو در فیلیپین 


در این رستوران غذا بر روی میز هایی از جنس چوب بامبو و در فاصله ای نه چندان زیاد از آبهای کریستالی که از آبشار به پایین می ریزد سرو می شود. تجربه ی صرف غذاهای خوشمزه ی محلی در حالی که افشانه های آب در فضا پخش هستند و اب پاک چشمه که در زیر پاهایتان جریان دارد، یک تجربه ی به یاد ماندنی است که تنها در این رستوران به آن دست خواهید یافت.

 

 

6- هتل برفی در قطب شمال 


هزاران سال قبل انسانها در قطب شمال سرگردان بودند و از همان زمان هم می دانستند که مسیر دریاچه ی لتوجاروی بهترین مسیر منطقه است. این مردمان برای ما نشانه ای به یادگار گذاشتند تا این محل را به خاطر داشته باشیم، و آن سر یک گوزن شمالی است که برای تزئین قایق های عصر حجر استفاده می شده است. هتل برفی قطب شمال در همین محل و درست همان جایی که مسافران باستانی اتراق می کردند ساخته شده است.

 

 


7- مسیر پیاده روی گلپوش در باغ کاواچی فوجی در ژاپن


این مسیر پیاده روی که غرق در گل است به نام تونل ویستریا مشهور است و در باغکاواچی فوجی قرار گرفته است. پیاده روی در این مسیر بسیار لذت بخش و دلپذیر خواهد بود.

 

 

8- استخر شنای شیطان. آبشار ویکتوریا در آفریقا


اگر به زیمبابوه سفر کردید شانس شنا کردن در این استخر را از دست ندهید. استخر شنای شیطان یک تالاب کوچک است که اطراف آن را صخره های کوچک و بزرگ پوشانده اند و بر بالای یکی از بزرگ ترین و زیبا ترین آبشار های جهان قرار گرفته است. این تالاب که در ارتفاع 103 متری و در جزیره ی لیوینگستون واقع شده به طور حتم یکی از جالبترین مکان های جهان است.

 

 

9- واندرلند کالکار در آلمان


به واندرلند کالکار در آلمان غربی خوش آمدید. اینجا یک رآکتور اتمی برای تولید برق بوده که البته هرگز مورد استفاده قرار نگرفته و به صورت یک پارک تفریحی در آمده است. این پارک تفریحی سالانه صدها هزار بازدید کننده را به سوی خود جلب می کند.

 

 

10- روستای اسکیمو در ویط جنگل در فنلاند


این کلبه های شیشه ای اسکیمو در شب می درخشند و منظره ی بسیار زیبایی ایجاد می کنند. از هر یک از این کلبه ها مناظر زیبای برفی اطراف را مشاهده می کنید و اگر خوش شانی باشید می توانید شفق قطبی را هم ببینید، اگر نه از زیبایی میلیون ها ستاره ای که در آسمان شب می درخشند لذت ببرید.تکنولوژی به کار رفته در این شیشه ها باعث می شود که حتی در سرمای بسیار زیاد هم یخ نزنند و در تمام مدت شفاف باقی بمانند.

 

 


93/5/19::: 12:54 ع
نظر()
  
  

 

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

شهر باستانی «ماچو پیچو» در پرو

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

صخره وسیع و تک سنگی آیرز در قلمرو شمالی استرالیا

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

کوه فوجی در ژاپن

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

بنای بزرگ سنگی و باستانی استون‌هنج در جنوب انگلستان

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

قلعه زیبای Neuschwanstein در بایرن آلمان

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

دهانه کوه بهشت در نیوزیلند

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

مجسمه های مرموز جزیره ایستر در مثلث پلینزی کشور شیلی

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

آنگکور وات در کامبوج ویتنام

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

قلعه سبوس در رومانی

--------------------------------------------------

حیرت انگیزترین دیدنی های دنیا,مکانهای دیدنی جهان

کوه اورست در مرز تبت و نپال



93/5/19::: 9:29 ص
نظر()
  
  
   1   2   3   4      >